MPK Radomsko


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Radomsku, znane również jako MPK Radomsko, to kluczowy podmiot odpowiedzialny za transport zbiorowy autobusowy w tym regionie. Działa na terenie miasta Radomsko, oferując mieszkańcom wygodne i dostępne opcje przewozu.

Historia MPK Radomsko sięga 14 stycznia 1968 roku, kiedy to przedsiębiorstwo zostało założone, co czyni je integralną częścią lokalnego systemu transportowego. Od tego momentu firma nieustannie rozwija swoją działalność, aby zaspokajać potrzeby społeczności w zakresie transportu publicznego.

Historia

Historia komunikacji miejskiej w Radomsku jest niezwykle interesująca i datuje się na 14 stycznia 1968 roku, kiedy to powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Radomsku. W początkowej fazie działalności do obsługi linii zakupiono cztery autobusy San H100B. Pierwszym dyrektorem Zakładu Komunikacji Miejskiej był Roman Zyberyng.

W krótkim czasie tabor ZKM wzbogacono o dodatkowe dwa autobusy: jeden San H100B oraz używany San H27B. Zajezdnia Zakładu znajdowała się przy ulicy Berka Joselewicza 8. 28 listopada 1968 roku do Radomska trafiły cztery używane autobusy Ikarus 620 z MZK Warszawa, które z biegiem lat ulegały stopniowemu wycofaniu z ruchu. W roku 1968 komunikacja miejska w mieście przewiozła około 900 tysięcy pasażerów.

1 października 1977 roku, na podstawie decyzji Wojewody Piotrkowskiego, utworzono Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim. W skład tego nowego podmiotu weszły m.in. Miejski Zakład Komunikacji Piotrkowskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Zakład Komunikacji Miejskiej w Radomsku. Nowa organizacja składała się z trzech zakładów: Zakładu w Piotrkowie, Oddziału w Tomaszowie Mazowieckim oraz Oddziału w Radomsku.

W drugiej połowie lat 70. zaczęto stopniowo zastępować autobusy marki San nowoczesnymi modelami Autosan H9-35. W lutym 1978 roku tabor Radomska liczył już 30 autobusów, z czego 16 stanowiły San H100B, a 14 Autosan H9-35. Do października 1978 roku liczba autobusów wzrosła do 36, z czego 21 to Autosan H9-35. W 1981 roku tabor zmniejszył się do 33 autobusów Autosan H9-35.

W roku 1983 w komunikacji miejskiej Radomska znajdowało się już 37 autobusów Autosan H9-35, które obsługiwały 15 linii. Kolejnym krokiem w modernizacji taboru była dostawa Jelczy PR110U w 1984 roku. W sierpniu tego samego roku zajezdnia liczyła 34 autobusy – 26 Autosanów H9-35 i 8 Jelczy. 26 lutego 1985 roku Oddział Komunikacji Miejskiej w Radomsku przyjął nową nazwę – Zakład Komunikacji Miejskiej. Do czerwca 1985 roku ZKM obsługiwał już 18 linii, z czego 6 miejskich i 12 podmiejskich.

Nowa zajezdnia, która pozwoliła na lepsze zarządzanie taborami, została zbudowana przy ulicy Wójcika (dzisiaj Św. Rozalii) i otwarta w 1990 roku. W marcu 1988 roku przeorganizowano system numeracji autobusów, co przyczyniło się do większego porządku w komunikacji miejskiej. ZKM Radomsko zyskał nową, trzycyfrową numerację.

Na początku 1991 roku Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie zostało podzielone na pięć odrębnych firm, w tym Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Radomsku. W latach 1993-1994 MPK nabyło 9 używanych autobusów: 5 MANów SL200 oraz 4 Gräf-Steyry LU200M11. 1 stycznia 1996 roku przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W 1997 roku zaczęto użytkować nową siedzibę, wzbogacając tabor o 10 nowych autobusów.

W kolejnych latach, aż do 2004 roku, MPK Radomsko regularnie wzbogacało swój tabor, a w październiku tegoż roku posiadało 23 autobusy obsługujące 12 linii. Dynamika rozwoju taboru wzrosła, na co wpłynęły zakupy nowych autobusów, takich jak Autosan H7-20.05 czy Solbusy B9,5. W 2006 roku MPK dysponowało 34 autobusami, obsługując 15 linii autobusowych.

W latach 2011-2017 w firmie zakupiono szereg nowych i używanych autobusów oraz wprowadzono nowoczesne rozwiązania, które przyczyniły się do polepszenia komfortu podróżowania, w tym zakupy przegubowych Mercedesów Benz Conecto G i Solarisów Urbino 12. Wrażliwy na potrzeby pasażerów, MPK Radomsko nieustannie rozwija swój tabor, wprowadzając innowacyjne rozwiązania. Ostatnie zakupy obejmowały między innymi Scanie CK230UB i Mercedesy-Benz Conecto LF, które wzbogacają ofertę komunikacyjną na terenie Radomska.

Linie

Przedsiębiorstwo MPK Radomsko obsługuje 19 różnych linii autobusowych, które zapewniają transport mieszkańcom i gościom. Dzięki tej rozbudowanej siatce połączeń, podróżujący mają możliwość dotarcia do najważniejszych punktów w mieście oraz w jego okolicach.

NumerKierunek trasy autobusuKierunek trasy autobusuRodzaj trasyDni kursowania
Linie miejskie
0JagiellońskaJagiellońska

Strzałków

Grzebień

linia okrężnaDni robocze,
Soboty,
Niedziele i święta
2JyskJagiellońskalinia kierunkowaDni robocze
3Stobiecko Miejskie
FRIGO LOGISTICS
Jagiellońskalinia kierunkowaDni robocze,
Soboty,
Niedziele i święta
4Piłsudskiego
Wymysłówek
Jagiellońskalinia kierunkowaDni robocze
6KietlinSucharskiego
Dworzec PKP
linia kierunkowaDni robocze
8RejaRejalinia okrężnaDni robocze,
Soboty,
Niedziele i święta
9FolwarkiOrzeszkowejlinia kierunkowaDni robocze
10Sucha WieśPlac 3 Maja
Dworzec PKP
linia kierunkowaDni robocze,
Soboty,
Niedziele i święta
12BartodziejeJagiellońskalinia kierunkowaDni robocze,
Soboty,
Niedziele i święta
13Narutowicza KraszewskiegoJagiellońska
Plac 3 Maja

Strzałków

linia kierunkowaDni robocze,
Soboty,
Niedziele i święta
14SucharskiegoJagiellońskalinia kierunkowaDni robocze

(dni nauki szkolnej)

19Narutowicza MPKNarutowicza MPKlinia okrężnaDni robocze
23Stobiecko MiejskieJagiellońskalinia kierunkowaDni robocze
Linie podmiejskie
5Piaszczyce
Plac 3 Maja
Płoszów
Stobiecko Miejskie

Plac 3 Maja
Dworzec PKP

linia kierunkowaDni robocze,
Soboty,
Niedziele i święta
7SzczepociceDworzec PKPlinia kierunkowaDni robocze
11GomuniceRejalinia kierunkowaDni robocze (dni nauki szkolnej)
15Dziepółć
Dmenin
Dworzec PKPlinia kierunkowaDni robocze

(dni nauki szkolnej)

25Lgota WielkaJagiellońskalinia kierunkowaDni robocze
Linia miedzymiastowa
1Kamieńsk
Chrzanowice
Jagiellońskalinia kierunkowaDni robocze

Tabor

Tabor pojazdów komunikacji miejskiej w Radomsku składa się z 27 autobusów. Każdy z tych autobusów jest wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej, co znacząco podnosi komfort podróżowania. Co więcej, 24 z tych pojazdów zostało dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, co sprzyja dostępności transportu publicznego.

Model autobusuCechy pojazdówNumery taboroweEksploatacja odRok wycofaniaRok produkcjiLiczba
Autosan H7-20.05_15, 17, 18, 19, 21, 222005202320056
Solbus B9,5_23, 24, 27200520053
Karosa B951E_28, 292006202220052
Irisbus 395E MidiRider_32, 33, 342006201920063
MAN NL 202_37, 392011201919982
MAN NL 222_382011201919981
MAN-Göppel NM 222_422013201719961
Mercedes-Benz O405GN2_462014201919951
Mercedes-Benz O405N2_43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 502014202219981
Mercedes-Benz O530_14201620023
52201520222001
53201620242005
MAN NM 223.2_54201620042
552003
MAN NÜ xx3_11201720042
Mercedes-Benz O530_8,920172001,20022
Solaris Urbino 12 IV_62,63,64,6520192018/20194
Solaris Urbino 12 hybrid_60,61,66,6720192018/20194
MAN Lion’s City M_56,57201920082
Ikarus E91_58,59202020092
Scania CK230UB 4×2 LB_68,69,70202120103
Mercedes-Benz Conecto LF G_71,72202220102
Mercedes-Benz Conecto LF_73202320091
Suma wszystkich pojazdów27
Procent autobusów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych89%

Przypisy

  1. Linie autobusowe. [dostęp 30.04.2017 r.]
  2. Tabor MPK.
  3. historia.

Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":

Fameg | Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Radomsku | Metalurgia (przedsiębiorstwo)

Oceń: MPK Radomsko

Średnia ocena:4.55 Liczba ocen:8