Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Radomsku, znane również jako MPK Radomsko, to kluczowy podmiot odpowiedzialny za transport zbiorowy autobusowy w tym regionie. Działa na terenie miasta Radomsko, oferując mieszkańcom wygodne i dostępne opcje przewozu.
Historia MPK Radomsko sięga 14 stycznia 1968 roku, kiedy to przedsiębiorstwo zostało założone, co czyni je integralną częścią lokalnego systemu transportowego. Od tego momentu firma nieustannie rozwija swoją działalność, aby zaspokajać potrzeby społeczności w zakresie transportu publicznego.
Historia
Historia komunikacji miejskiej w Radomsku jest niezwykle interesująca i datuje się na 14 stycznia 1968 roku, kiedy to powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Radomsku. W początkowej fazie działalności do obsługi linii zakupiono cztery autobusy San H100B. Pierwszym dyrektorem Zakładu Komunikacji Miejskiej był Roman Zyberyng.
W krótkim czasie tabor ZKM wzbogacono o dodatkowe dwa autobusy: jeden San H100B oraz używany San H27B. Zajezdnia Zakładu znajdowała się przy ulicy Berka Joselewicza 8. 28 listopada 1968 roku do Radomska trafiły cztery używane autobusy Ikarus 620 z MZK Warszawa, które z biegiem lat ulegały stopniowemu wycofaniu z ruchu. W roku 1968 komunikacja miejska w mieście przewiozła około 900 tysięcy pasażerów.
1 października 1977 roku, na podstawie decyzji Wojewody Piotrkowskiego, utworzono Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim. W skład tego nowego podmiotu weszły m.in. Miejski Zakład Komunikacji Piotrkowskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Zakład Komunikacji Miejskiej w Radomsku. Nowa organizacja składała się z trzech zakładów: Zakładu w Piotrkowie, Oddziału w Tomaszowie Mazowieckim oraz Oddziału w Radomsku.
W drugiej połowie lat 70. zaczęto stopniowo zastępować autobusy marki San nowoczesnymi modelami Autosan H9-35. W lutym 1978 roku tabor Radomska liczył już 30 autobusów, z czego 16 stanowiły San H100B, a 14 Autosan H9-35. Do października 1978 roku liczba autobusów wzrosła do 36, z czego 21 to Autosan H9-35. W 1981 roku tabor zmniejszył się do 33 autobusów Autosan H9-35.
W roku 1983 w komunikacji miejskiej Radomska znajdowało się już 37 autobusów Autosan H9-35, które obsługiwały 15 linii. Kolejnym krokiem w modernizacji taboru była dostawa Jelczy PR110U w 1984 roku. W sierpniu tego samego roku zajezdnia liczyła 34 autobusy – 26 Autosanów H9-35 i 8 Jelczy. 26 lutego 1985 roku Oddział Komunikacji Miejskiej w Radomsku przyjął nową nazwę – Zakład Komunikacji Miejskiej. Do czerwca 1985 roku ZKM obsługiwał już 18 linii, z czego 6 miejskich i 12 podmiejskich.
Nowa zajezdnia, która pozwoliła na lepsze zarządzanie taborami, została zbudowana przy ulicy Wójcika (dzisiaj Św. Rozalii) i otwarta w 1990 roku. W marcu 1988 roku przeorganizowano system numeracji autobusów, co przyczyniło się do większego porządku w komunikacji miejskiej. ZKM Radomsko zyskał nową, trzycyfrową numerację.
Na początku 1991 roku Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie zostało podzielone na pięć odrębnych firm, w tym Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Radomsku. W latach 1993-1994 MPK nabyło 9 używanych autobusów: 5 MANów SL200 oraz 4 Gräf-Steyry LU200M11. 1 stycznia 1996 roku przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W 1997 roku zaczęto użytkować nową siedzibę, wzbogacając tabor o 10 nowych autobusów.
W kolejnych latach, aż do 2004 roku, MPK Radomsko regularnie wzbogacało swój tabor, a w październiku tegoż roku posiadało 23 autobusy obsługujące 12 linii. Dynamika rozwoju taboru wzrosła, na co wpłynęły zakupy nowych autobusów, takich jak Autosan H7-20.05 czy Solbusy B9,5. W 2006 roku MPK dysponowało 34 autobusami, obsługując 15 linii autobusowych.
W latach 2011-2017 w firmie zakupiono szereg nowych i używanych autobusów oraz wprowadzono nowoczesne rozwiązania, które przyczyniły się do polepszenia komfortu podróżowania, w tym zakupy przegubowych Mercedesów Benz Conecto G i Solarisów Urbino 12. Wrażliwy na potrzeby pasażerów, MPK Radomsko nieustannie rozwija swój tabor, wprowadzając innowacyjne rozwiązania. Ostatnie zakupy obejmowały między innymi Scanie CK230UB i Mercedesy-Benz Conecto LF, które wzbogacają ofertę komunikacyjną na terenie Radomska.
Linie
Przedsiębiorstwo MPK Radomsko obsługuje 19 różnych linii autobusowych, które zapewniają transport mieszkańcom i gościom. Dzięki tej rozbudowanej siatce połączeń, podróżujący mają możliwość dotarcia do najważniejszych punktów w mieście oraz w jego okolicach.
Numer | Kierunek trasy autobusu | Kierunek trasy autobusu | Rodzaj trasy | Dni kursowania |
---|---|---|---|---|
Linie miejskie | ||||
0 | Jagiellońska | Jagiellońska Strzałków Grzebień | linia okrężna | Dni robocze, Soboty, Niedziele i święta |
2 | Jysk | Jagiellońska | linia kierunkowa | Dni robocze |
3 | Stobiecko Miejskie FRIGO LOGISTICS | Jagiellońska | linia kierunkowa | Dni robocze, Soboty, Niedziele i święta |
4 | Piłsudskiego Wymysłówek | Jagiellońska | linia kierunkowa | Dni robocze |
6 | Kietlin | Sucharskiego Dworzec PKP | linia kierunkowa | Dni robocze |
8 | Reja | Reja | linia okrężna | Dni robocze, Soboty, Niedziele i święta |
9 | Folwarki | Orzeszkowej | linia kierunkowa | Dni robocze |
10 | Sucha Wieś | Plac 3 Maja Dworzec PKP | linia kierunkowa | Dni robocze, Soboty, Niedziele i święta |
12 | Bartodzieje | Jagiellońska | linia kierunkowa | Dni robocze, Soboty, Niedziele i święta |
13 | Narutowicza Kraszewskiego | Jagiellońska Plac 3 Maja Strzałków | linia kierunkowa | Dni robocze, Soboty, Niedziele i święta |
14 | Sucharskiego | Jagiellońska | linia kierunkowa | Dni robocze (dni nauki szkolnej) |
19 | Narutowicza MPK | Narutowicza MPK | linia okrężna | Dni robocze |
23 | Stobiecko Miejskie | Jagiellońska | linia kierunkowa | Dni robocze |
Linie podmiejskie | ||||
5 | Piaszczyce Plac 3 Maja Płoszów | Stobiecko Miejskie Plac 3 Maja | linia kierunkowa | Dni robocze, Soboty, Niedziele i święta |
7 | Szczepocice | Dworzec PKP | linia kierunkowa | Dni robocze |
11 | Gomunice | Reja | linia kierunkowa | Dni robocze (dni nauki szkolnej) |
15 | Dziepółć Dmenin | Dworzec PKP | linia kierunkowa | Dni robocze (dni nauki szkolnej) |
25 | Lgota Wielka | Jagiellońska | linia kierunkowa | Dni robocze |
Linia miedzymiastowa | ||||
1 | Kamieńsk Chrzanowice | Jagiellońska | linia kierunkowa | Dni robocze |
Tabor
Tabor pojazdów komunikacji miejskiej w Radomsku składa się z 27 autobusów. Każdy z tych autobusów jest wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej, co znacząco podnosi komfort podróżowania. Co więcej, 24 z tych pojazdów zostało dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, co sprzyja dostępności transportu publicznego.
Model autobusu | Cechy pojazdów | Numery taborowe | Eksploatacja od | Rok wycofania | Rok produkcji | Liczba |
---|---|---|---|---|---|---|
Autosan H7-20.05 | _ | 15, 17, 18, 19, 21, 22 | 2005 | 2023 | 2005 | 6 |
Solbus B9,5 | _ | 23, 24, 27 | 2005 | – | 2005 | 3 |
Karosa B951E | _ | 28, 29 | 2006 | 2022 | 2005 | 2 |
Irisbus 395E MidiRider | _ | 32, 33, 34 | 2006 | 2019 | 2006 | 3 |
MAN NL 202 | _ | 37, 39 | 2011 | 2019 | 1998 | 2 |
MAN NL 222 | _ | 38 | 2011 | 2019 | 1998 | 1 |
MAN-Göppel NM 222 | _ | 42 | 2013 | 2017 | 1996 | 1 |
Mercedes-Benz O405GN2 | _ | 46 | 2014 | 2019 | 1995 | 1 |
Mercedes-Benz O405N2 | _ | 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 | 2014 | 2022 | 1998 | 1 |
Mercedes-Benz O530 | _ | 14 | 2016 | – | 2002 | 3 |
52 | 2015 | 2022 | 2001 | |||
53 | 2016 | 2024 | 2005 | |||
MAN NM 223.2 | _ | 54 | 2016 | – | 2004 | 2 |
55 | – | 2003 | ||||
MAN NÜ xx3 | _ | 11 | 2017 | – | 2004 | 2 |
Mercedes-Benz O530 | _ | 8,9 | 2017 | – | 2001,2002 | 2 |
Solaris Urbino 12 IV | _ | 62,63,64,65 | 2019 | – | 2018/2019 | 4 |
Solaris Urbino 12 hybrid | _ | 60,61,66,67 | 2019 | – | 2018/2019 | 4 |
MAN Lion’s City M | _ | 56,57 | 2019 | – | 2008 | 2 |
Ikarus E91 | _ | 58,59 | 2020 | – | 2009 | 2 |
Scania CK230UB 4×2 LB | _ | 68,69,70 | 2021 | – | 2010 | 3 |
Mercedes-Benz Conecto LF G | _ | 71,72 | 2022 | – | 2010 | 2 |
Mercedes-Benz Conecto LF | _ | 73 | 2023 | – | 2009 | 1 |
Suma wszystkich pojazdów | 27 | |||||
Procent autobusów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych | 89% |
Przypisy
- Linie autobusowe. [dostęp 30.04.2017 r.]
- Tabor MPK.
- historia.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Fameg | Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Radomsku | Metalurgia (przedsiębiorstwo)Oceń: MPK Radomsko